Suzuki sluit af in stijl, terwijl Francesco Bagnaia zijn eerste MotoGP kampioenschap opeist.
Omdat Suzuki eerder dit seizoen de schokkende beslissing had genomen om zich terug te trekken uit de MotoGP, was het team gedurende een aantal races enorm in vorm gedaald, met talrijke dubbele DNF’s en de blessure die Joan Mir later in het seizoen opliep. Het team wilde de sport echter niet met lege handen verlaten, en vocht hard genoeg met Alex Rins die een overwinning behaalde op Phillip Island, en nog een vandaag in de finale in Valencia.
De race begon met Jorge Martin op pole voor de derde opeenvolgende race, maar het was Rins die meteen na de start de leiding nam, want hij leidde een treintje van Martin, Jack Miller en Marc Marquez in de beginfase van de race. De titelkandidaten vochten intussen een korte maar intense strijd uit buiten de top 5, die werd uitgelokt door een eerder moment waarop Miller een harde inhaalactie uitvoerde op Quartararo in bocht 2, en Bagnaia tegelijkertijd probeerde Quartararo te passeren. Dat leidde tot contact tussen de kanshebbers, waardoor Bagnaia een winglet verloor. Het tweetal haalde elkaar vervolgens agressief in bocht na bocht in, voordat Bagnaia uiteindelijk terugviel omdat hij Quartararo’s tempo niet kon bijhouden.
Ondanks de kleine achterstand bleef Rins de hele race onaangetast, terwijl zijn rivalen uiteindelijk uitvielen – Marquez viel halverwege de race uit en Miller met nog vijf ronden te gaan. Brad Binder begon echter opeenvolgende snelste ronden te rijden zodra hij Bagnaia voorbij was, en kwam in de voorlaatste ronde tot de tweede plaats. Het was helaas niet genoeg voor de Zuid-Afrikaan, want hij kwam 4 tienden tekort voor de overwinning, terwijl Alex Rins van start tot finish zijn leiding controleerde, om het MotoGP tijdperk van Suzuki in stijl af te sluiten. Jorge Martin completeerde het podium, en pakte zijn vierde van het seizoen.
Fabio Quartararo eindigde als vierde, een goed resultaat voor de Fransman, maar uiteindelijk niet genoeg om zijn hoop op het kampioenschap te redden. Hij eindigde meer dan vijf seconden voor Miguel Oliveira, die in zijn laatste optreden bij Red Bull KTM een sterke vijfde plaats behaalde. Hij reed sinds 2015 voor hen in de Moto3, met uitzondering van het daaropvolgende seizoen, waarin hij één Moto2-seizoen voor Leopard Racing reed.
Joan Mir eindigde met een sterke 6e plaats voor Suzuki, ondanks zijn blessureproblemen, zijn enige puntenfinish sinds de zomerstop. Luca Marini eindigde op een seconde achterstand en voegde nog een top 7 resultaat toe aan zijn palmares in een relatief consistent seizoen.
Enea Bastianini eindigt zijn laatste race voor Gresini als 8e, voor toekomstig teamgenoot Bagnaia, die als 9e zijn kampioenschapszege behaalde. Hij bleef zijn collega VR46 Academy-rijder Franco Morbidelli voor, die zijn tweede top 10-klassering van het seizoen neerzet.
Het is een grote dag voor zowel Bagnaia als Ducati, want na een ongelooflijke comeback in de tweede helft van het seizoen wisten ze hun dieptepunten om te zetten in glorie. Het is ook een ongelooflijk seizoen geweest, niet alleen voor hen, maar ook voor hun gracieuze rivalen die tot het einde hebben gevochten om de fans te geven wat ze verdienen – een spannende kampioenschapsstrijd. Zoals het er nu uitziet, met de belangrijke transfers van rijders, de opkomst van de jonge talenten, de doorbraak van Aprilia en de andere fabrieken die hun respectieve upgrades uitbrengen, gaan we een veelbelovend seizoen 2023 tegemoet!
Uitgelichte afbeelding – Gold and Goose, Motorsport Images