Het is de tweede opeenvolgende overwinning in Jerez voor de Italiaan, want hij claimde de leiding met nog drie ronden te gaan.
De Grand Prix van Spanje in Jerez stelt nooit teleur, en zoals de commentatoren zeggen, is het een circuit dat nooit van de MotoGP-kalender mag worden geschrapt. De race van vandaag bewees dat eens te meer, want de rijders vochten van start tot finish hard, met ellebogen wrijvend en glijdend. Terwijl de Red Bull KTM’s het eerste deel van de race domineerden, vocht Pecco Bagnaia zich langzaam naar voren en greep hij laat in de race de leiding bij Brad Binder.
De race begon met Aleix Espargaro op pole, maar net als bij de Sprint vloog het KTM-duo van Binder en Miller bij de start meteen voorbij de Aprilia. Het was een afgebroken start, want de rode vlag ging uit na een incident in bocht 1 waarbij Fabio Quartararo en Miguel Oliveira betrokken waren. Beide rijders waren gelukkig weer bij bewustzijn en Quartararo was klaar voor de herstart, terwijl Oliveira een schouder ontwrichtte en werd behandeld in het medisch centrum. Quartararo kreeg een lange ronde straf voor het incident.
De herstart zag er nauwelijks anders uit dan de oorspronkelijke start, opnieuw met het KTM-paar aan de leiding bij de eerste bocht. Ondertussen had Dani Pedrosa op de derde KTM het moeilijk bij de tweede start, en viel even terug tot de 9e plaats. Een groot discussiepunt vond al snel plaats in de Pedrosa-bocht, waar Miller iets wijd ging en Bagnaia een passeerbeweging maakte op het gat. Hoewel het contact minimaal was, beval de stewards hem de plaats terug te geven, waar de commentatoren en een groot deel van het publiek het niet mee eens waren.
Terwijl het erop leek dat Miller de leiding van Binder zou bedreigen, begon Bagnaia terug te komen, en profiteerde van een nieuwe fout van Miller om de 2e plaats te pakken. Het duurde niet lang voordat hij snelste ronden reed, en met nog drie ronden te gaan, ging hij in de laatste bocht naar Binder. Het leek erop dat Binder geen banden meer had en verder van de leiding af zou vallen, maar hij wist Bagnaia op de hielen te zitten en kwam in de laatste ronde zelfs dichterbij. Maar ondanks dat hij zo dicht mogelijk in de buurt kwam, kon hij geen plek vinden om Bagnaia in te halen, die met 2 tienden van een seconde de geblokte vlag pakte. Miller maakte het podium compleet, slechts 1,1 seconde achter de winnaar.
Jorge Martin herstelde zichzelf na een kostbare COTA-crash door als vierde te finishen, terwijl Aleix Espargaro als vijfde eindigde. Hij had moeite om zijn heldendaden in de kwalificatie tijdens beide races van het weekend te herhalen. Luca Marini pakt opnieuw een solide top 6-klassering, waarbij hij Pedrosa voorbleef, die genoegen nam met de 7e plaats. Alex Marquez werd solide 8e, voor Taka Nakagami die als 9e de leidende Honda was. Fabio Quartararo sloot de top 10 af, nadat hij een tweede lange-ronde-straf moest uitzitten nadat hij de oorspronkelijke straf ten onrechte had uitgezeten.
Door Marco Bezzecchi’s kostbare crash verloor hij uiteindelijk de leiding in het kampioenschap, want Bagnaia herovert de leiding met 87 punten. Bezzecchi staat nu 2de met 65 punten, terwijl een Brad Binder, die aanvalt, de derde plaats inneemt, slechts twee punten achter Bezzecchi.
De volgende ronde in Le Mans belooft opnieuw een spannende ronde, op het klassieke Bugatti Circuit. Zullen we Bagnaia zich zien herstellen nadat hij vorig jaar bezweek onder de druk, of zullen we Miller zijn heldendaden van 2021 zien herhalen en zelfs zijn eerste overwinning voor KTM zien pakken? Blijf kijken!
Uitgelichte afbeelding – motogp.com, Dorna