De Spanjaard werd lange tijd bedreigd, maar liet zich uiteindelijk niet onder druk zetten.
We kunnen wel zeggen dat Jorge Martin heeft genoten van het weekend in Misano. Nadat hij op vrijdag de eerste tijd op de trainingslijsten had gezet, pakte hij de pole, won hij de Sprint en uiteindelijk ook de hoofdrace. Hij zag er tijdens de race bijna foutloos uit, zette ronde na ronde constante rondetijden neer van 1:33 en 1:32 en controleerde de race van start tot finish. Hij knalde vanaf de startlijn op poleposition, behield de leiding vanaf de eerste bocht en keek niet meer achterom.
In het begin van de race volgde Pecco Bagnaia Martin zonder angst, hij zat slechts centimeters binnen het achterwiel van de Spanjaard op zoek naar een mogelijkheid om te passeren. Maar hoe dichtbij hij ook kwam, Martin sloot de deur op tijd en voorkwam dat de leider in het kampioenschap de leiding in handen zou krijgen. Het kwam tot een punt waarop Marco Bezzecchi, die derde lag, niet langer kon wachten en Bagnaia passeerde in bocht 8, voordat hij wijd ging in de volgende bocht voor de tweede ronde en de plaats teruggaf aan Bagnaia.
Terwijl het duo Martin weer inhaalde, leek het erop dat de pijn van Bagnaia’s blessures hem eindelijk te pakken had, want hij begon een halve seconde per ronde te verliezen en stond uiteindelijk de tweede plaats af aan Bezzecchi. Toch was het een heroïsche rit, want een week geleden leek het ondenkbaar dat Bagnaia het weekend van Misano überhaupt zou kunnen rijden, laat staan vechten voor de leiding.
Bagnaia was echter niet de enige uitblinker van het weekend, want hij kwam later onder druk te staan van MotoGP-legende Dani Pedrosa, die het raceweekend inging als wildcard voor het testteam van KTM. De Samurai zelf had laten zien dat hij nog steeds het gevecht in zich had, want hij leidde KTM zo ver mogelijk naar een top 4-finish, een positie die zijn teamgenoot Brad Binder het eerste deel van de race in handen had voordat hij een inzinking kreeg.
Toen de race de slotfase naderde, had Bezzecchi ongeveer een seconde voorsprong genomen op Martin, maar het was te weinig en te laat, want de Martinator pakte de zwart-wit geblokte vlag met 1,3 seconde verschil. Bagnaia wist Pedrosa van zich af te houden en eiste zo de laatste podiumplek op, en bezegelde opnieuw een volledig Ducati-podium. De top 4 leek een niveau hoger te staan dan de rest van het veld, want ze vielen allemaal op in hun eigen manier; Martin domineerde het weekend, Bezzecchi ging het gevecht aan met een oudere Ducati, Bagnaia vocht tegen een nieuwe blessure om zijn voorsprong op de titel veilig te stellen en Pedrosa kwam als een eenling binnen, liet zien dat hij nog steeds een buitenaards wezen is en bracht KTM in een Ducati-gevecht. Bagnaia’s dappere inspanningen leverden hem wat veiligheid op in de rijdersstand, want hij blijft aan de leiding met 34 punten voorsprong op Martin en 65 punten op Bezzecchi. Het einde van de Misano-ronde markeert het einde van de Europese races voor de fly-aways in Azië en uiteindelijk de seizoensfinale in Valencia.
De eerste van de Aziatische rondes wordt verreden op het Buddh International Circuit, voor de eerste Grand Prix van India. Het circuit werd voor het laatst gebruikt voor Grand Prix-races in 2013, waar de Formule 1 haar derde en laatste Grand Prix van India tot nu toe hield.
Wie wordt de eerste MotoGP-winnaar in India? Blijf kijken om erachter te komen!
Afbeelding – Prima Pramac Racing, Dorna
Schrijver – Liam van de Seijp