De #23 keert terug op de hoogste trede na een reeks blessures gedurende het seizoen.
Enea Bastianini heeft bewezen dat zijn prestaties van vorig jaar geen toevalstreffer waren, want hij liet Ducati zien waarom ze hem in de eerste plaats hebben gecontracteerd. Tijdens de Grand Prix van Maleisië hield hij een snelle Alex Marquez van zich af, die de dag ervoor net de sprintrace had gewonnen, terwijl teamgenoot Pecco Bagnaia een veilige derde plaats behaalde voor Jorge Martin en zijn voorsprong in het kampioenschap vergrootte. Bastianini was weer fit, had wat tijd nodig en kreeg weer vertrouwen. Hij leek weer de oude, controleerde het tempo in de race met een soepel ritme en liet het er makkelijker uitzien dan het is.
Het was geen gemakkelijke weg naar herstel voor Bastianini, die het jaar begon met een gebroken schouderblad nadat hij werd uitgeschakeld door een laagvliegende Luca Marini. De blessure was genoeg om hem de volgende vier rondes uit te schakelen. Uiteindelijk keerde hij terug in zijn thuisronde in Mugello, waarna hij drie top 10-klasseringen behaalde in de volgende vijf races, maar de vooruitgang werd opnieuw gestopt toen hij onbedoeld een kettingbotsing veroorzaakte in de Grand Prix van Catalonië, waarbij hij zichzelf opnieuw blesseerde.
Fans en media schreven hem al snel af en sommigen begonnen zijn succes in 2022 een “toevalstreffer” te noemen of beweerden dat hij de druk van een fabrieksrijder niet aankon. Samen met de vormverandering van Jorge Martin halverwege het seizoen, toen hij de leiding in de titelstrijd overnam, begonnen geruchten de ronde te doen dat Ducati Bastianini zou laten vallen voor Martin. Dit laatste zorgde echter ook voor wat lichte ophef toen hij werd betrapt op het liken van Twitter-berichten waarin hij beweerde dat Bastianini de fabrieksrijder niet verdiende.
De Italiaan liet zich echter niet van de wijs brengen door de geruchten.
“Martín bewijst dit jaar dat hij heel erg snel is. Maar ik maak me niet druk om de geruchten, Ducati gelooft in mij”, zei Bastianini, zoals eerder dit seizoen werd geciteerd door Motosan.
“Ik weet wat mijn potentieel kan zijn, ik moet het gewoon proberen te benutten.
Echter weigerden Ducati de mogelijkheid van een seat swap uit te sluiten. Ducati’s sport directeur sprak in het weekend met motogp.com.
“Zoals iedereen weet, hebben we eind augustus Enea bevestigd voor het officiële team,
“Het is waar dat met het huidige prestatieniveau van Martin, het een realiteit is die we moeten overwegen. Maar er is nog geen beslissing genomen, maar we zullen zien. We kunnen dit prestatieniveau niet negeren…
Ondanks dat hij voor Pramac rijdt, staat Martin onder contract bij de Ducati fabriek, net als Bagnaia, Bastianini en Johann Zarco.
“De waarheid is dat de rijders bij Ducati horen”, zei teammanager Davide Tardozzi.
“Ze hebben Ducati-contracten. Eerlijk gezegd kunnen we doen wat we willen. We beslissen dingen, we kunnen dingen veranderen, we kunnen dingen opnieuw veranderen, alles kan gebeuren.
Ondanks deze beweringen toonde Tardozzi nog steeds zijn vertrouwen in Bastianini.
“We hebben nooit twijfels gehad over Enea. Hij leed onder zijn blessures.
“Soms willen ze te veel doen. Een van de belangrijkste punten was vrijdagavond. Pecco hielp hem, dit maakt een enorm verschil in Enea’s houding.
Bagnaia leidt nu het kampioenschap met 14 punten voorsprong op Martin. Met Bastianini terug aan kop is hij zeker in een goede positie om Bagnaia te helpen de titel voor het tweede achtereenvolgende jaar naar het fabrieksteam te brengen. Maar met Martin’s indrukwekkende seizoen en nu een klein gat naar de titel, wat zal Ducati denken over hun tweede fabriekszitje?
Dat zullen we snel te weten komen als we op weg gaan naar Qatar voor de voorlaatste ronde!
Uitgelichte afbeeldingen – motogp.com, Dorna
Geschreven door – Geschreven door Liam van de Seijp