MotoGP: Valencia – Bagnaia wint dramatische finale

De Italiaan verdedigt zijn titel in stijl terwijl rivaal Jorge Martin uitvalt!


De meningen over het Ricardo Tormo Circuit van Valencia zijn altijd verdeeld geweest. Veel fans en journalisten beweren dat het circuit te “saai” is voor een MotoGP-finale, of om überhaupt op de kalender te staan. Maar één ding is zeker, en dat is dat Valencia ons genoeg entertainment en spannende titelgevechten heeft gegeven, ongeacht de kritiek.

We hebben spannende momenten gehad zoals Rossi vs Hayden in 2006, Rossi vs Lorenzo in 2015, Marquez vs Dovi in 2017 en Bagnaia vs Quartararo vorig seizoen. Deze keer stond Bagnaia opnieuw onder absolute druk en velen vroegen zich af of hij mentaal sterk genoeg was om het aan te kunnen, vooral met de hersenspelletjes in de vrije trainingen van Jorge Martin.

Maar de Italiaan lachte het laatst en reed kalm naar de overwinning, terwijl Martin een nogal grillige race reed. De Pramac-coureur kwam tijdens de race regelmatig in de problemen. Hij reed bijna recht op Bagnaia af in de eerste bocht en moest uitwijken richting de grindbak. Pas enkele ronden later kwam hij in botsing met Marc Marquez, waardoor de Honda-coureur van de baan vloog terwijl Martin in de grindbak ten val kwam, en hierbij het kampioenschap definitief had verloren..

Het was echter ook geen gemakkelijke race voor Bagnaia, want aanvankelijk zat hij Jack Miller op de hielen voor de leiding. Miller leek comfortabel aan de leiding te gaan en de hoop was groot dat de Aussie-man het record zou vestigen van de eerste MotoGP-rijder die voor 3 fabrikanten won. Helaas kwam het er niet van, want hij ging uiteindelijk onderuit in bocht 11. Ongeacht of hij zou winnen of niet, het was zeker niet het einde dat Miller wilde na een inzinking in zijn vorm in de tweede helft van het seizoen.

Bagnaia pakte de leiding en hield Johann Zarco het grootste deel van de race op afstand. Pas in de laatste paar ronden kwam Fabio Di Giannantonio naar voren als de snelste rijder, hij passeerde Zarco in de eerste sector met een agressieve aanval. In de laatste ronden zocht hij naar mogelijkheden om Bagnaia te passeren, maar net als in de sprintrace lukte hem dat niet. Bagnaia kwam als eerste over de streep, waarbij hij Di Giannantonio en Zarco met een kleine marge voorbleef. Di Giannantonio gaf later toe dat hij een poging had afgehouden na een schrikmoment vroeg in de race.

“De laatste bocht was mogelijk, maar ik had een enorm moment in de vierde ronde met Alex en ik had de hele race …. in mijn broek!” lachte de Italiaan terwijl hij met de media sprak.
Hij zou uiteindelijk zijn podium verliezen nadat hij een straf kreeg voor een bandenspanningsfout, waardoor Brad Binder naar het podium werd bevorderd.

Omdat hij aan het eind officieel als 4e geklasseerd werd, staat hij nu net voor Raul Fernandez die een indrukwekkende top 5 neerzette in wat de laatste MotoGP-race van RNF Racing lijkt te worden, nadat verse berichten de ronde deden dat Dorna en IRTA RNF hebben afgewezen van de startgrid van 2024 en er een overname wordt verwacht.

Zoals altijd zijn Valencia-weekenden bitterzoet – naast de vreugde van kampioenschapsoverwinningen zijn er de kwellingen van degenen die hebben verloren. En tussen de opwinding van rijders en teams die aan een nieuw hoofdstuk beginnen, zijn er ook moeilijke emoties voor degenen die hun MotoGP-hoofdstuk afsluiten.

Ondanks de problemen van RNF op de grid na hun bittere breuk met Petronas, is het zeker triest om ze de sport te zien verlaten, na vroege jaren van glorie die 2021 wereldkampioen Fabio Quartararo en 2020 runner-up Franco Morbidelli hun respectievelijke doorbraken gaven. En niet te vergeten, om te zien hoe teameigenaar Razlan Razali zijn droom om een MotoGP-team te leiden verwezenlijkt. 

Het is ook een emotioneel einde voor Pol Espargaro, die ondanks een oorspronkelijk contract voor 2024 uiteindelijk aan de kant stapte voor Moto2-kampioen Pedro Acosta. De veteraan bracht een decennium door in de MotoGP, kwam binnen met veel beloften na het winnen van de Moto2-titel in 2013 en was een van de grootste rivalen van Marc Marquez in de juniorentijd.

We kunnen gerust zeggen dat Pol veel meer verdiende in zijn MotoGP-carrière, want hij werkte onvermoeibaar om van KTM een winnende machine te maken, maar had pech die hem van roem beroofde. Een grote overstap naar Repsol Honda mislukte helaas ook, want het legde alleen maar de zwakke punten van Honda bloot, ondanks zijn vele podiumplaatsen voor de fabriek.

Hij keerde terug in 2023, herenigd met zijn voormalige team Tech3 en een KTM-machine, maar een ongelukkig ongeluk in de openingsronde van Portimao resulteerde in gruwelijke verwondingen, waardoor hij de helft van het seizoen moest herstellen. Het is zeker triest dat we hem nooit op de hoogste trede van de MotoGP hebben kunnen zien, maar zijn ontwikkeling om KTM te maken tot wat het nu is, zal altijd in onze herinnering blijven.

In een oogwenk is het seizoen 2023 officieel voorbij. Bagnaia heeft met succes de vloek van de nummer 1 verbroken en Martin heeft voor ongelooflijke opwinding gezorgd met zijn opleving aan het eind van het seizoen, toen het er een tijdje naar uitzag dat Bagnaia zou domineren. En zelfs met die twee die de show stalen, was het nog steeds een seizoen met veel rijders die doorbraken. Geen enkele rijder heeft voor het eerst back-to-back races gewonnen sinds de start van de sport in 1949!

Tot de doorbraken behoorden Marco Bezzecchi, die derde werd met drie overwinningen, en later in het seizoen Fabio Di Giannantonio, die op een gegeven moment Bagnaia en Martin versloeg in drie weekenden, waaronder zijn dramatische overwinning in Qatar.

Met de manier waarop dit seizoen is verlopen, gaan we een veelbelovend seizoen 2024 tegemoet!

Uitgelichte afbeeldingen – motogp.com, Dorna
Geschreven door – Geschreven door Liam van de Seijp

About the Author

Liam van de Seijp

Is de man bij The-Paddock waar alle MotoGP verhalen vandaan komen.

Uniek in zijn schrijfstijl en uitdagend in elk artikel is wat Liam telkens weer presteert.

Je zult zijn artikelen met plezier lezen en op de hoogte blijven van al het laatste nieuws.
Liam is de journalist voor al het racewerk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may also like these