MotoGP: Luca Marini tekent bij Repsol Honda voor 2024 en 2025

De VR46-coureur verlaat het team van zijn familie na een campagne van zes jaar.


Tot niemands verrassing heeft Luca Marini zijn handtekening gezet onder een tweejarige overeenkomst met het Repsol Honda team. Na 2018 in de Moto2 voor het team van zijn halfbroer Valentino Rossi te hebben gereden, besluit hij om een nieuw hoofdstuk te beginnen bij het heropbouwende Repsol Honda, waar Rossi in 2002 en 2003 zijn eerste twee MotoGP-titels mee won.

Marini genoot van wat klein succes bij het VR46-team, waar hij in zijn eerste jaar zijn eerste Moto2-overwinning pakte. Nadat hij in 2019 nog twee overwinningen pakte, werd hij een titelkandidaat voor het door Covid-19 geplaagde seizoen in 2020, waarin hij drie overwinningen pakte en 2e werd in het algemeen klassement.

Het jaar daarop maakte hij de overstap naar de MotoGP met Avintia Racing, in een samenwerkingsverband met VR46 waar ze Marini’s kant van de garage zouden leiden. Hij had een moeilijke start vergeleken met het 2020 Moto2-kampioen terwijl teamgenoot Enea Bastianini, die meerdere podiumplaatsen behaalde en 11e werd, had Marini het moeilijk met een 19e plaats algemeen.

Terwijl VR46 de gridposities van Avintia in 2022 volledig overnam, toonde Marini gedurende het seizoen een constante vooruitgang, met consistente race-pace en een reeks van 30 Grand-Prix’s waarin hij finishte zonder te crashen, helaas maakte een mechanisch probleem een einde aan die reeks. Ondanks dat hij 12e werd in het algemeen klassement en voorbijgestreefd werd door zijn nieuwe teamgenoot Marco Bezzecchi, was het toch een respectabel jaar voor Marini.

Zijn doorbraak kwam in 2023, toen hij vaak in de top 5 reed, twee podiumplaatsen behaalde en het seizoen afsloot als 8e algemeen.
Hoewel hij niet zo schitterde als zijn voormalige teamgenoten Bastianini en Bezzecchi, heeft Marini bewezen dat hij grote vooruitgang kan boeken, zelfs als dat betekent dat hij meer tijd nodig heeft. Net als Alex Marquez bracht hij vier jaar door in de Moto2 voordat hij vocht voor het kampioenschap, en had hij wat meer tijd nodig in de MotoGP voordat hij uiteindelijk doorbrak.

Zijn consistentie zou wel eens een goede match kunnen zijn met zijn nieuwe teamgenoot Joan Mir, die in 2020 de MotoGP-titel won met precies dezelfde prestatie. Nu de Spanjaard geblesseerd is, begint Marini echter alleen met zijn nieuwe RC213-V aan de test na het seizoen.

Kan Marini het tij voor Honda doen keren en het succes van zijn broer van twee decennia geleden herhalen? We zullen het zien!

Afbeelding – motogp.com, Dorna
Schrijver – Liam van de Seijp

About the Author

Liam van de Seijp

Is de man bij The-Paddock waar alle MotoGP verhalen vandaan komen.

Uniek in zijn schrijfstijl en uitdagend in elk artikel is wat Liam telkens weer presteert.

Je zult zijn artikelen met plezier lezen en op de hoogte blijven van al het laatste nieuws.
Liam is de journalist voor al het racewerk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may also like these