Een motor die sneller denkt dan jij...
De nieuwste Ducati Panigale V4S is meer dan "gewoon" een motorfiets; het is een meesterwerk dat technologie, snelheid en stijl combineert op een manier die alleen Ducati kan leveren. Deze 2025 versie tilt de superbike-ervaring naar een hoger niveau en belooft dat elke rit een adrenaline stormend avontuur wordt. Dus, waar wachten we nog op? Zet je helm op en bereid je voor op flinke afkortingen, want we gaan dieper in dit beest van een motor duiken!
Ready, Set, Panigale!
De nieuwe Pani is uitgerust met een geavanceerd elektronisch systeem dat aanvoelt alsof de motor bijna gedachten kan lezen. Met meer dan 70 sensoren, een Inertial Measurement Unit (IMU) met zes assen en het baanbrekende Ducati Vehicle Observer (DVO) systeem, weet deze motor precies wat je aan het doen bent, zelfs voordat je het zelf doorhebt.
Rem je hard, zit je midden in een bocht of geef je vol gas? Het systeem regelt de grip, tractie en zelfs de wheelie-controle, zodat je altijd in de “sweet spot” blijft. Vergelijk het met een hond aan de lijn: je kunt de grenzen opzoeken, maar de Panigale houdt je veilig in het gareel.
Race-Ready Remtechnologie
Ducati's nieuwe (eCBS) Electronic Combined Braking System is niet je alledaagse ABS. Dit samen met Bosch ontwikkelde systeem regelt de achterrem tijdens het nemen van bochten en zorgt zo voor een soepelere en nauwkeurigere rijervaring. Voor rijders die de achterrem niet vaak gebruiken is dit een echte gamechanger.
Voor degenen die wel controle willen houden: je kunt het systeem aanpassen aan je eigen rijstijl. Dus een perfecte balans tussen old-school en geavanceerde technologie!
Onder de kuip klopt het hart van Ducati's beroemde Desmosedici Stradale 1.103cc V4-motor. Met maar liefst 216 pk bij 13.500 tpm (of 209 pk in sommige markten) schiet de V4S vooruit als een raket. Voeg daar de indrukwekkende koppelcurve aan toe en je hebt een motor die net zo goed presteert op een racecircuit als tijdens een snelle rit door de bergen.
Nog te zoetsappig voor jou? Ducati biedt een uitlaatoptie van Akrapovic die het vermogen opvoert tot 225 pk en het gewicht met meer dan 6,5 kg verlaagt. Iemand klaar voor het circuit? Wel mag je dan even €5.649 extra neer tikken.
ITA Airways, Welcome On Board
Yep, de zogenaamde “Wings” zijn niet meer weg te denken en dat geldt ook voor de Duc. Het pluspunt? Ze worden af fabriek gemonteerd zonder extra kosten...
Natuurlijk is bovenstaande niet het enige puntje waarom deze vleugeltjes gemonteerd zijn; Bedoeld om de luchtstroom over de motor te optimaliseren. Door extra druk op de voorzijde van de motor te creëren, helpen de vleugels om de voorwielen op de grond te houden, wat cruciaal is voor grip en controle tijdens het nemen van scherpe bochten. Wel moet het tempo hier vrij hoog voor liggen..
Bij zo'n 250 km/u wordt er tot wel 30KG aan downforce gegenereerd. Of we dat gaan merken laten we in het midden.
Een Comfortabele Knieklem en Meer... Ergonomie?
Ja, zelfs op een superbike als deze kun je nog spreken van comfort. De Panigale V4S heeft nu 10 mm smallere voetsteunen, wat voor een strakker gevoel zorgt en meer controle geeft bij het insturen van bochten.
Deze rode krachtpatser is de perfecte mix van race-DNA en straatplezier. Elk aspect, van de vering tot de remmen en de elektronica, is ontworpen om je sneller, veiliger en met meer plezier te laten rijden.
Het veelbesproken onderwerp, de achterbrug..
Ja, de achterbrug van het 2025 model is inderdaad veranderd. Ducati heeft besloten een dubbele achterbrug te introduceren, wat een opvallende verschuiving is van het enkele armontwerp dat veel Ducati-modellen in het verleden hadden. Deze dubbele achterbrug vermindert de laterale stijfheid met 37%, wat bijdraagt aan een betere mechanische grip en meer feedback voor de rijder. Hierdoor verbetert het rijgedrag en de controle, vooral in bochten.
Ducati boert in ieder geval de afgelopen jaren erg goed. In 2018 brak Ducati met traditie door de Panigale V4 te introduceren, wat een historisch moment was. Deze motor was direct geïnspireerd door Ducati's MotoGP-racemachine, de Desmosedici. De naam "Panigale" is een eerbetoon aan Borgo Panigale, de thuisbasis van Ducati in Bologna, Italië
Wat de Panigale V4S zo bijzonder maakt, is de directe lijn naar de MotoGP-racewereld. Ducati gebruikte alle ervaring uit de hoogste klasse van motorsport om de Desmosedici Stradale V4-motor te ontwikkelen. Dit motorblok wordt gekenmerkt door zijn unieke "Twin Pulse" ontstekingsvolgorde, waardoor het een kenmerkend geluid en enorm lineaire vermogensafgifte heeft.
Ducati's betrokkenheid in de racerij heeft geleid tot veel van de geavanceerde elektronica die we nu zien op de Panigale V4S, zoals de uitgebreide rijhulpmiddelen en geavanceerde aerodynamica, wat ervoor zorgt dat zelfs straatrijders kunnen profiteren van technologie die is afgeleid van racemachines.
Kortom, de nieuwe Panigale V4S is niet alleen een stap voorwaarts in techniek en prestaties, maar ook een eerbetoon aan de diepe band tussen Ducati en de racewereld, en een ode aan de ingenieurs die deze machine tot leven hebben gebracht. Het is de perfecte symbiose van verleden, heden en toekomst van Ducati.
Passie, snelheid en tech zijn de kenmerken van de huidige Ducati's. De Italianen maken hun naam echt waar met de modellen die momenteel op de markt zijn en op de markt worden gebracht. En dan hebben we het niet alleen over de racemodellen.
Je koopt een Ducati uit liefde voor tweewielers, de pure schoonheid die een stuk staal kan bieden en natuurlijk een geweldig symbool van luxe en prestaties. Als het bovenstaande bij jouw levensstijl past, trek dan vooral je portemonnee. Want de beroemde Italiaanse prijzen zullen niet veranderen.
Dromen en kwijlen mag, en dat kan al vrij snel! Want binnenkort staat deze Duc bij de dealers in de showroom. Ga jij heen om te kijken, of toch stiekem een proefrit te boeken?