De Spanjaard reed een sterke race en versloeg rivaal Enea Bastianini tot aan de streep, terwijl Pedro Acosta een droompodium pakte tijdens slechts zijn tweede MotoGP-start.
Het is ongelooflijk om de omslag te zien die Jorge Martin heeft gemaakt op het circuit van de Algarve – van een crash die bijna een einde maakte aan zijn carrière in 2021, naar het winnen van de hoofdrace dit jaar en het nemen van de leiding in het kampioenschap.
Het is zeker de start waar Martin naar op zoek was, want hij heeft nog steeds een oogje op het Ducati-fabriekszitje van Bastianini.
De race was op zijn zachtst gezegd bewogen, met een paar belangrijke gespreksonderwerpen – de botsing tussen Marc Marquez en Pecco Bagnaia, de haperende versnellingsbak van Maverick Viñales en de indrukwekkende podiumplaats van Pedro Acosta.
Het is zeker de start waar Martin naar op zoek was, want hij heeft nog steeds een oogje op het Ducati-fabriekszitje van Bastianini.
De race was op zijn zachtst gezegd bewogen, met een paar belangrijke gespreksonderwerpen – de botsing tussen Marc Marquez en Pecco Bagnaia, de haperende versnellingsbak van Maverick Viñales en de indrukwekkende podiumplaats van Pedro Acosta.
Ondanks het feit dat Marquez snel op dreef kwam op zijn Ducati, was het waarschijnlijk niet bij iedereen opgekomen dat het drama met Bagnaia al zou beginnen na slechts twee ronden in het seizoen. De twee kampioenen kwamen met nog drie ronden te gaan met elkaar in botsing in de vijfde bocht, toen Marquez een inhaalpoging deed maar iets te wijd ging, terwijl Bagnaia een ambitieuze poging deed om Marquez weer terug in te halen maar niet verwachtte dat hij zijn lijn zou dekken, met een botsing tot gevolg. Marquez kwam weer terug in de race en bracht de motor naar huis als 16e, terwijl Bagnaia de race niet uitreed.
Maverick Viñales had ondertussen te kampen met tegenslag, ondanks dat hij het hele weekend al goed op dreef was. Nadat hij een dag eerder de Sprint-race had gewonnen, ging hij achter Jorge Martin aan voor de leiding en volgde hem het grootste deel van de race voordat hij problemen kreeg met de versnellingsbak.
In de laatste ronde bleef Viñales’ Aprilia steken in de vrijloop en ging wijd naar de run-off in de eerste twee bochten, zijn motor schakelde plotseling naar de eerste versnelling en dat resulteerde in een plotselinge highside, waardoor hij helemaal uit de race werd geschrapt.
Het was een droom Grand Prix voor Pedro Acosta, want hij reed een zeer sterke race en werd de top KTM finisher van het weekend, en beter nog, een podiumfinisher. Hij plaatste zichzelf als een van de jongste rijders ooit voor een podiumplaats in de hoogste klasse en werd met zijn 19 jaar en 304 dagen de op twee na jongste, net achter Eduardo Salatino en Randy Mamola.
Maverick Viñales had ondertussen te kampen met tegenslag, ondanks dat hij het hele weekend al goed op dreef was. Nadat hij een dag eerder de Sprint-race had gewonnen, ging hij achter Jorge Martin aan voor de leiding en volgde hem het grootste deel van de race voordat hij problemen kreeg met de versnellingsbak.
In de laatste ronde bleef Viñales’ Aprilia steken in de vrijloop en ging wijd naar de run-off in de eerste twee bochten, zijn motor schakelde plotseling naar de eerste versnelling en dat resulteerde in een plotselinge highside, waardoor hij helemaal uit de race werd geschrapt.
Het was een droom Grand Prix voor Pedro Acosta, want hij reed een zeer sterke race en werd de top KTM finisher van het weekend, en beter nog, een podiumfinisher. Hij plaatste zichzelf als een van de jongste rijders ooit voor een podiumplaats in de hoogste klasse en werd met zijn 19 jaar en 304 dagen de op twee na jongste, net achter Eduardo Salatino en Randy Mamola.
De jonge rookie reed met een indrukwekkende kalmte en vocht zich meesterlijk door het veld tegen zijn mede-KTM-stalgenoten en zelfs gevestigde kampioenen als Bagnaia en Marquez. Na zijn indrukwekkende prestatie sloot het Red Bull KTM-duo Brad Binder en Jack Miller de top vijf af met respectievelijk een vierde en vijfde plaats.
Martins overwinning plaatst hem aan de leiding van het kampioenschap met 60 punten, voor Brad Binder met 18 punten. Bastianini staat derde met 39 punten, terwijl Bagnaia twee punten achter hem staat. Tot slot sluit Acosta de top vijf af met 28 punten voor zijn podium.
Na weer een veelbewogen weekend moeten we nu drie weken wachten op de komende Grand Prix of The Americas. Kan Marc Marquez, de koning van COTA, eindelijk weer winnen? Of zal de andere favoriet van het circuit, Alex Rins, ons voor het tweede achtereenvolgende jaar verrassen? Blijf kijken en ontdek het!
Martins overwinning plaatst hem aan de leiding van het kampioenschap met 60 punten, voor Brad Binder met 18 punten. Bastianini staat derde met 39 punten, terwijl Bagnaia twee punten achter hem staat. Tot slot sluit Acosta de top vijf af met 28 punten voor zijn podium.
Na weer een veelbewogen weekend moeten we nu drie weken wachten op de komende Grand Prix of The Americas. Kan Marc Marquez, de koning van COTA, eindelijk weer winnen? Of zal de andere favoriet van het circuit, Alex Rins, ons voor het tweede achtereenvolgende jaar verrassen? Blijf kijken en ontdek het!
Aanbevolen afbeelding – miniatuur: Motorsport Images, Afb. 1: Jaco Veenstra
Auteur – Liam van de Seijp
Auteur – Liam van de Seijp