Yamaha introduceert de nieuwe YZF-R9

Yamaha introduceert de nieuwe YZF-R9

The Game Changer van Japan

Gisteren lanceerde Yamaha met trots de nieuwe YZF-R9, een unieke motorfiets in de supersportklasse. Met een krachtige 890cc driecilindermotor biedt de R9 een unieke combinatie van raceprestaties en rijgemak voor op straat. Deze motor is niet alleen ontworpen voor circuitrijders, maar ook voor de alledaagse rijder die op zoek is naar een sportieve ervaring. Samen kijken we naar het nieuwe paradepaardje van Japan.

De Yamaha YZF-R9 zal naar verwachting in maart 2025 beschikbaar zijn bij de dealers, met een "verwachte" prijs vanaf €13.999 zo is deze prijs relatief vergelijkbaar met soortgelijke modellen, als voorbeeld de XSR 900GP.

De lancering van de YZF-R9 markeert een spannende nieuwe fase voor zowel ervaren rijders als nieuwkomers in de motorwereld. Met zijn combinatie van prestaties, geavanceerde technologie en comfort, belooft de R9 een sterke concurrent te worden in de markt. 

Klik op de foto hieronder om de video van de R9 te bekijken:

Even wat nieuwigheidjes die de Yamaha zal hebben op een rijtje: 
Krachtige 3 cilinder: De R9 wordt aangedreven door een 890cc vloeistof gekoelde inline driecilinder motor, die afgeleid is van de populaire MT-09. Deze motor heeft een unieke ECU-afstemming en geoptimaliseerde versnellingen voor een breder en krachtiger koppel. Zo komt ook dat heerlijke 3 cilindergeluid zeker in dit model tot zijn recht;

Geavanceerd Chassis: Het chassis is gebouwd met een gravity-cast Deltabox frame, dat het lichtste aluminium frame is dat Yamaha ooit in een supersportmodel heeft aangeboden;

- Hoogwaardige Ophangingssystemen: De motor is uitgerust met volledig instelbare KYB-ophangingen, die zowel voor als achter zijn geoptimaliseerd voor uitstekende prestaties op verschillende oppervlakken;

Brembo Bremsen: Eindelijk ook, fabriek af.. Voor de remkracht is de R9 uitgerust met premium Brembo Stylema monobloc remklauwen en een radiale hoofdcilinder, wat zorgt voor een indrukwekkende remkracht en gevoel. Achterop is het ABS systeem uit te schakelen;

- Geavanceerde Elektronica: De Japanner beschikt over een geavanceerde elektronische suite, waaronder een zes-assige IMU, negen niveaus van traction control, en een systeem voor het beheren van slip en lift;

Aerodynamisch Ontwerp: Met functionele MotoGP-geïnspireerde vleugels en een slank ontwerp is de YZF-R9 de meest aerodynamische Yamaha ooit, wat zorgt voor extra stabiliteit en minder luchtweerstand;

TFT-Display en Smartphone-connectiviteit: De motor is voorzien van een vijf-inch kleur TFT-display dat eenvoudig te navigeren is en de mogelijkheid biedt om smartphones te koppelen via de Y-Connect app. Dit maakt het mogelijk om meldingen te ontvangen, muziek te luisteren, en navigatie-instructies te krijgen!

Op 2 benen kan je niet lopen, toch?

De 890cc driecilinder motor die 119 pk levert bij 10.000 tpm en een koppel van 93 Nm bij 7.000 tpm schreeuwt nu al pure fun. Dit blok is afkomstig van de populaire MT-09, en biedt de R9 zowel dynamische prestaties als een sportieve rijervaring. Deze motor wordt gekenmerkt door zijn responsieve kracht en soepel vermogen, waardoor hij ideaal is voor zowel circuit- als straatgebruik​.

Het ontwerp van de R9 is modern en agressief, met strakke lijnen en een aerodynamische kuip. De motor heeft een lage zithoogte, wat bijdraagt aan een comfortabele en sportieve rijhouding.

De Yamaha YZF-R9 belooft een spannende aanvulling te worden in de wereld van supersportmotoren, met krachtige prestaties, moderne technologie en een sportief design. Het is een motor die zowel nieuwe als ervaren rijders aanspreekt.

Waarom een nieuw model in plaatst van de perfecte en welbekende Yamaha YZF-R6..

Yamaha heeft al enige tijd besloten om de ontwikkeling van de YZF-R6 stop te zetten vanwege een combinatie van factoren die de toekomst van de supersportcategorie beïnvloeden. Een belangrijke reden is de striktere Euro 5-emissienormen, die de productie en verkoop van motoren met hoge prestaties en relatief lage cilinderinhoud, zoals de 600cc R6, bemoeilijken. Dit maakt het financieel moeilijk voor fabrikanten om deze modellen te blijven ontwikkelen en te verkopen​.

Daarnaast is de vraag naar 600cc supersportmotoren in de afgelopen jaren gedaald. Het marktaandeel voor deze motoren is flink verminderd, vooral nu meer rijders de voorkeur geven aan grotere, krachtigere modellen of naked bikes. Hierdoor had Yamaha geen sterke motivatie meer om in de R6 te investeren, vooral omdat de verkoopcijfers geleidelijk aan afnamen sinds de bloeiperiode van sportmotoren in de vroege jaren 2000.​

De R6 was ooit een benchmark in de supersportcategorie en introduceerde verschillende innovatieve technologieën, maar de recente modellen hebben weinig echte vernieuwingen gekend, wat de afname van de interesse in dit segment verder heeft beïnvloed​.

Met de lancering van de nieuwe R9 lijkt Yamaha nu een nieuwe richting in te slaan door een aantrekkelijker model te presenteren dat beter aansluit bij de huidige marktbehoeften.

De directe concurrenten van de Yamaha R9:

  • Aprilia RS 660

    :
    660cc V-twin
    Prijs: €11.500
    Kenmerken: De RS 660 heeft een sportieve uitstraling en is gericht op zowel straatgebruik als trackprestaties. Het biedt ook een uitgebreid pakket aan elektronische rijhulpmiddelen.
  • Triumph Street Triple 765 RS

    :
    765cc driecilinder
    Prijs: €12.000
    Kenmerken: De Street Triple biedt een veelzijdige mix van prestaties en gebruiksvriendelijkheid, met een sterk koppel en wendbaarheid.

Tags:
De Ducati Panigale V4S 2025: Het Superbike-Meesterwerk

Brembo koopt Öhlins!