Vol gas naar je eerste Circuitdag!

Vol gas naar je eerste Circuitdag!

0 Kommentare

Zo bereid je je voor op je eerste circuitdag!

Dus... het gaat echt gebeuren hé? Je eerste Circuitdag vergeet je nooit meer.
En niet veel later gaat de portemonnee open om meteen je volgende te boeken.

Christian rijdt al een tijdje op het circuit en vertelt je in dit blogartikel hoe hij, en uiteindelijk ook jij, je kan voorbereiden op je circuitdagen. Hier zijn zijn Tips & Tricks en wat hij altijd doet voordat hij naar een circuitdag gaat en tijdens de dag;

Laten we beginnen met het budget.... weg te laten. Als je dat uiteindelijk bij elkaar optelt, weet ik niet of het wel zo leuk is.. Naja, dat weet ik eigenlijk wel en het is dan zeker net zo leuk! Als het je eerste dag is, is dit natuurlijk verre van toepassing en slaan we dat topic meteen maar over.

Ondanks dat ik al heel wat dagen of rondjes op het circuit hebt gereden, worden de zenuwen niet echt minder. Je weet wel iets beter hoe alles in elkaar steekt, maar toch valt er na sessie 1 altijd een last van je schouders. Overigens lijkt het erop dat de hele paddock dit ook ervaart. To the point!:


Heb je nog een straatmotor? Dan moet je de volgende punten onthouden:

- Afplakken van lampen 
- Spiegels verwijderen
- Controleren van de motorfiets 

Het afplakken van je lichten is bij sommige organisaties verplicht. Waarom je ze moet afplakken is; ten eerste heb je je lichten niet nodig en hoef je het remlicht van iemand anders niet te zien, plus mocht je crashen waardoor de lamp versplintert, dan ben je de hele dag bezig om je splinters bij elkaar te zoeken, en ligt de gehele dag dus stil. Bovendien zijn er allemaal fotografen in de buurt en die plaat ziet er gewoon toffer uit zonder lampen, haha.

Verwijder tegelijkertijd je spiegels, je kunt ze ook naar binnen klappen, maar dat vind ik zelf persoonlijk enorm irritant en belemmert het zicht. Vaak is het een kleine moeite en een groot plezier om deze even te verwijderen.

Een goede controle van je motor is de veiligste manier om op hoge snelheden te rijden. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Je neemt het risico om samen op de baan te rijden en andersom geldt natuurlijk hetzelfde, verzorgd materiaal rijdt niet alleen veiliger, je bent ook sneller.

Wat moet ik allemaal controleren?

Nou, het is niet nodig om je remmen of vering helemaal uit elkaar te halen..
Natuurlijk, het is een leuk bruggetje, maar door je fiets grondig te wassen kom je dichter bij je motor en op die manier is de kans groter dat je mankementen ziet of schroefjes die niet meer helemaal goed vastzitten. En daar komt het weer... er zullen fotografen aanwezig zijn, dus poets die fiets zodat je veel gefotografeerd zult worden!

Kijk voornamelijk naar:

- Start de motor nog, je verwacht serieus niet hoe vaak het gebeurt dat 's ochtends vroeg ergens een accu vandaan moeten komen;
- Controleer of je voorvorkkeerring niet lekt;
- Remt je motor nog voldoende en zijn je blokken + schijven nog in goede staat;
- Zit het kapwerk nog goed vast;
- DB-killer in de uitlaat;
- Lampen afgeplakt & spiegels verwijderd;
- Zijn je banden nog in goede staat;

En over die ronde zwarte rubbers gesproken, laat er meteen wat lucht uit. Op het circuit worden je banden een stuk warmer dan op de normale weg en dus harder.

Er zijn altijd organisaties op het circuit die je hierover kunnen adviseren en je kunnen helpen de druk te verlagen of weer te verhogen als je een foutje maakt. Zo hoef je zelf geen compressor mee te nemen.

Kortom, zorg ervoor dat je motor in goede conditie is en dat je met vertrouwen hoge snelheden kunt rijden. Als het je eerste keer is, hoef je je zeker geen zorgen te maken of je banden wel genoeg performance leveren of dat je al voor slicks moet gaan. Als je een goede straatband hebt, ga je de dag van je leven hebben en hoef je je hier zeker geen zorgen over te maken.

En de racer zelf?

Het is belangrijk dat je motor in uitstekende conditie is, maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat jij in uitstekende conditie bent! Rijd altijd met een leren pak, bij voorkeur een One-Piece Suit en liever geen combipak. Stevige laarzen en goede ( lange ) handschoenen. En natuurlijk, om dat koppie te beschermen, een goed gewaardeerde helm. 

Mee te nemen:

- Onderpak of Thermokleding;
- Lange sokken;
- Motorpak;
- Laarzen;
- Handschoenen;
- Oordoppen, You can thank me later;
- Helm.

Aangezien je op de weg met je motor rijdt, ga ik er gemakshalve van uit dat je bovenstaande al hebt. Verder moet je vooral bedenken of je een dag van tevoren gaat, blijft overnachten in The Paddock of een hotel boekt. Rijd je er 's ochtends heen en doe je dat met een motortrailer of ga je op je motor naar het circuit?

Als je met de auto + aanhanger naar het circuit gaat, kun je natuurlijk aanzienlijk meer meenemen. Hieronder staan een aantal items waar ik zeker niet zonder kan op een circuitdag:

- Extra stoel om uit te rusten tussen de sessies door;
- Eet wat voedt en geen vette snacks ;);
- Waterfles en aanzienlijk bijvullen gedurende dag;
- Als je geen pitbox huurt, is een parasol met een zonnige dag geen overbodige luxe;
- Dosis energie en lol!

Het lijkt natuurlijk veel wat hierboven staat, maar voor beginners is het heel simpel. De motor is goed genoeg, jij bent goed genoeg en het circuit is goed genoeg. Gewoon plezier hebben is het belangrijkste die dag en natuurlijk rijden waar de grote jongens op TV rijden. Hoe cool is dat?!

Natuurlijk rijd je met instructie en probeer je zoveel mogelijk te leren van die jongens. Leer de lijnen te rijden en de rempunten te onthouden. Positie is een groot aspect dat ook meestal aan bod komt op zo'n dag.

Met het bovenstaande ga je in ieder geval goed voorbereid op pad en dat zal flink wat stress verminderen. Leren, Gas geven en Genieten.

Welkom in het leven van circuitrijden!

 

 

 


VVV: Veilig Velgen Verzorgen! Zo ga jij jouw velgen wassen!

Het Belang van Regelmatig Kettingvetten. Kettingvetten doe je zo!

Hinterlasse einen Kommentar

Bitte beachte, dass Kommentare vor der Veröffentlichung freigegeben werden müssen.