Een Duits kanon op 2 wielen

Een Duits kanon op 2 wielen

BMW S1000RR: De krachtpatser die het superbike-spel veranderde..

Toen BMW in 2014 de vernieuwde S1000RR introduceerde, was het meteen duidelijk dat de wereld van de superbikes nooit meer hetzelfde zou zijn. Deze machine bracht niet alleen brute kracht op de weg met 193 pk en een drooggewicht van slechts 178 kg, maar ook ongekende technologische verfijning.

Met een arsenaal aan elektronica - waaronder Dynamic Traction Control, meerdere rijmodi en een quickshifter - gaf BMW een duidelijke boodschap af: dit was geen gewone superbike, dit was een technologische sprong die de industriestandaard opnieuw zou definiëren.

Zo'n 10 jaar geleden alweer, rolde dit 2014 model van de S1000RR van de lopende band met de hoogste vermogen-gewichtsverhouding die op dat moment bekend was. Dit zorgde voor verbluffende acceleraties en topsnelheden. Terwijl concurrenten worstelden om deze balans te bereiken, leverde BMW een motor die zowel krachtig als licht én wendbaar was.

Tijdens het rijden ervaar je het gevoel van een lichte 600cc, maar dan met een flink 1000cc 4 in lijn motorblok. Die op 32° in het frame geschoven is. Zo behaalde ze:

- Een lager zwaartepunt voor betere wendbaarheid en stabiliteit;
- Een compactere bouw voor betere geometrie en een compactere fiets; 

Maar ook een ruimschoots verbeterde luchtstroom! De feiten liegen er niet om dat BMW de maatstaf aanzienlijk had aangescherpt. En dat terwijl ze niet veel ervaring hadden op sport gebied. Het Duitse team is natuurlijk in 2009 begonnen met de S1000RR lijn, die direct goed ontvangen werd. 

Zo hebben we natuurlijk wel al eerder "Game-Changers" gehad;

- Bijvoorbeeld de Yamaha YZF-R1 in 1998, in die tijd bloed snel, en geen elektronica. Voor velen zou dat nog steeds zo moeten zijn.

- De Ninja ZX-10R uit 2004 was ook zo'n bom op wielen. Waar iedereen zich aan het verbeteren was, liep Kawasaki voor op de markt. 

- Al even wat langer geleden, kwam daar de Honda CBR900RR Fireblade. In 1992 was deze Japanner licht, onwijs krachtig en werd dit de nieuwe benchmark in de superbike wereld.

- In Hamamatsu, 1985, kwam er een motor genaamd: Suzuki GSX-R750 van de band afrollen. Door menig men genoemd als de eerste "echte" supersport motorfiets. 

In dit opzicht is BMW, dat toch al vrij lang bekend is in de motorwereld, vrij laat met het betreden van deze supersportmarkt. De supersport markt was in 2009 al stevig minder populair aan het worden maar BMW had een duidelijke missie. 

Meedoen in het World Superbike kampioenschap. Om mee te doen, heb je als fabrikant wat regels waar je aan moet voldoen, wil je mee willen rijden met de grote fabrikanten. Zo moet je bijvoorbeeld 1.000 straat motorfietsen produceren die kenmerken delen met de ontwikkelde Superbike fiets. 

Zo gezegd was daar de S1000RR. Alleen in plaats van snel een motor te ontwikkelen zodat ze mee konden doen in het kampioenschap, had BMW een product dat de markt compleet veranderde. 

Die ontwikkeling bracht BMW van 2009 mee tot 2012 waarna er kleine updates kwamen om de, al zo goed sturende fiets, nog beter te krijgen. Tot 2014 bleef deze ongewijzigd. I2015 had BMW het nogmaals voor elkaar. 

Wéér wist ons buurtland het voor elkaar te krijgen een knaller van een motorfiets te bouwen. 

Zo kreeg het nieuwe model flink verbeterde elektronica. Nieuwe rij Modi's en verbetering aan het DTC systeem. Lichter gewicht en een nieuw ontwerp, terwijl de herkenbare asymmetrische look behouden werd. Je houdt er van, of niet. 

Een blipper functie op de quickshifter was toegevoegd én werd er zelfs gedacht aan ergonomie! Er was wat attentie op de zithouding terwijl er niet ingeleverd zou worden op performance. Touren & Racen slaan de handen in elkaar?  Als we het ergens zouden verwachten, dan bij BMW. 

Het zal natuurlijk geen GS-ervaring zijn, maar voor menig supersportrijder zal de koffiepauze misschien met 1 uur verlengd kunnen worden.... Er zijn geen wijzigingen aangebracht aan de tankinhoud, dus of het een extra 1 uur wordt valt nog te bezien....

Vervolgens een jaar of 4 later kwam het moderne tijdperk voor motorfietsen. Natuurlijk waren ze altijd modern qua Tech, maar nu kwamen ook de LED lampen fabriek af in de motorfiets. Veel heisa, wat we allemaal mooi, frapant of geen gezicht vonden was weg!

Twee symmetrische koplampen? Wat moeten we daar mee.. Ze behaalde in ieder geval veel bekijks met het nieuwe platform en de nieuwe opties. 

Het was werkelijk een compleet nieuwe fiets met nieuw design. Waar we toch stiekem allemaal op zaten te wachten. Een TFT-Display, meer afstemming op Tractie Control en nog veel meer. Je kon de motor compleet naar je hand zetten en ook werden de motorprestaties weer flink verbeterd. 

De BMW was op het rechte stuk niet bij te houden en zo zag je ze ook in de bochten niet meer terug. Grip, grip en nog eens grip. Met de verfijnde technologie in gedachten rijd je ineens een stuk harder dan je zou verwachten als amateur rijder. 

Ook was dit de tijd dat ze een beetje mee konden komen in het WSBK. 
In 2021 kwam de grote man Van der Mark aanzetten bij BMW. Na veel geklungel, ontwikkeling en verbetering zagen we de S1000 regelmatig aan het front verschijnen. 

Zo kwam in 2023 weer een nieuwe straatversie uit. In verschillende kleuren én opties. Zo gek als jij het zelf wilt maken. 

Zo bestel jij er een bij Dusseldorp vanaf €23.000, ga je voor een M-Pakket of M1000rr loopt de teller snel op. Daarbij kwam er een Anniversary Edition uit die je al tussen de 45 en 50K kan aanschaffen. Even kijken of we daarmee over Assen durven te rijden. 

Nu Toprak Razgatlıoğlu zich bij het Duitse team heeft gevoegd en gelijk voorin het kampioenschap staat, kunnen we gerust concluderen dat BMW een flinke stap heeft gemaakt. Zo komen de straatfietsen ook met een flinke snor van een front-wing om die kenmerken vanuit de racerij te blijven houden. Maar net zoals BMW in 2009 uitkwam met die gekke lampen, je houdt er van, of niet.

Wel kunnen we een vergelijking maken met de Automotive waarin BMW altijd innoverend is. In het begin hebben we allemaal vaak een mening maar na verloop van tijd groeit het zeker en vinden we het vaak zelfs mooi. 

Daardoor kan het effect van een product ook mooier zijn dan puur optisch oog genot. We zijn allemaal benieuwd wat BMW nu, een tiental jaren later, gaat ontwikkelen op het gebied van supersportmotoren. Voor zowel race- als straatversies zijn ze immens populair, nu maar hopen dat de markt ook voor hen interessant blijft. 

 

 


Tags:
The-Paddock breidt uit: Nieuw assortiment voor Racefans!

MotoGP: Emilia Romagna