10 Essentiële Tips Om Je Motor in Topconditie te houden

10 Essentiële Tips Om Je Motor in Topconditie te houden

0 Kommentare

Waar jij aan moet denken om je motor in topcondite te houden:

Een motor aanschaffen is een ding, onderhouden is een heel ander verhaal. 
Natuurlijk heb je óók hier weer gradaties in..

De een ontleed het liefst elke winter zijn motorblok, de ander durft het spatbord nog niet te verwijderen.. Toch is het erg leuk om zelf aan je motor te sleutelen. Althans dat vinden wij.

Het schept toch een diepere band tussen jou en je stalenros. Het is leuk, interessant en scheelt als snel flink in de euro's als je zelf het een en ander kan doen. Begin gewoon simpel met de basis om je motor in topconditie te houden, je zal zelf zien dat je hierdoor altijd verder zult kijken dan je neus lang is. En wie weet wat voor je schatkisten je onderweg tegenkomt..

Hieronder noemen wij 10 essentiële onderwerpen die je met gemak thuis kunt doen om je beestje in de beste staat te houden:

1. Regelmatig controleren van de bandenspanning: Bandenspanning is simpel, snel en wel zo veilig om regelmatig te controleren. Zo is een te lage bandenspanning o.a. slecht voor:
- Handling en Stabiliteit, lage druk heeft extreem effect op het bochtenwerk. De band vervormd tijdens het sturen en verminderd de stabiliteit. 
- Verhoogde slijtage, door lage bandenspanning heb je meer contact op het wegdek met de band, wat lijdt tot onregelmatig slijten en overmatige slijtage. 
- Verhoogd brandstofgebruik, ja zelfs je brandstofmeter vindt het niet leuk.. Een zachte band zorgt voor een hoge "rolweerstand" waardoor de motor meer brandstof moet gebruiken om dezelfde snelheid te hanteren. 

Wat een te hoge bandenspanning zoal kan veroorzaken:
- Slecht Gripniveau: het contactoppervlak tussen de band en het wegdek is kleiner, wat lijdt toch minder grip, vooral bij natte of gladde wegen. 
- Rijcomfort: harde banden hebben effect op het rijcomfort in de zin dat deze vrij hard aanvoelen. Door drempels, hobbels e.d. krijg je steeds een iets hogere stem.. 

2. Kettingonderhoud: Dit punt hebben we al in een vorig artikel besproken maar toch benoemen we het nog maar eens. De ketting is hetgeen wat zorgt dat jouw vermogen naar het achterwiel wordt verplaatst. 

Vuil, zand en dergelijke kunnen effect hebben op de efficiënte en zo ook voor vermogensverlies zorgen. Hou je ketting schoon, en goed gevet met The-Lube dan verminder je frictie, zorg je voor een schone lijn tussen blok en achterwiel en bespaar je ook de levensduur van jouw ketting. Die al gauw even €200 kosten. 

3. Olie verversen: Dit is even een puntje die je op 2 manieren kan bekijken. Trek je de stoute schoenen aan en ga je zelf aan de gang met een Youtube video'tje op je schoot? Of laat je dit veilig aan de garage over?

De keuze is uiteraard aan jou maar het principe blijft hetzelfde. Natuurlijk heeft je motorfiets vanuit de fabriek een mooie indicator gekregen die aangeeft wanneer hij een vers sapje wilt hebben. Echter adviseren wij altijd flink wat eerder je olie te verversen. 

Vooral bij hoge belasting, wordt ook de olie sneller belast. Hierdoor kan de smeer- en beschermingsvermogen aanzienlijk verminderen. Bij korte ritten heb je vaak last van condensatie en eerdere vervuiling. Dit kan de olie snel vervuilen met water en zuren.. Laten we die kant niet op gaan. 

Tevens loop je zo ruim voor op eventuele kans op "Slib". Dit kan zelf oplopen tot ernstige motorschade.. Jikes.. Even een mooi voorbeeld van onze Automotive collega's; Een BMW krijgt een olie interval van 30.000km, een Toyota 15.000km. 
Wij hoeven denk ik niet te vertellen welke bekend staat om zijn betrouwbaarheid etc. 

De markt is anders, het principe is hetzelfde.

5. Reinigen en Poetsen van de motofiets: Het wassen en poetsen van jouw motorfiets brengt je dichtbij de onderdelen en materialen. Zo valt jou eerder iets op mocht er wat mis zijn, schroeven bijna los of bijvoorbeeld een lekkende keerring. Daarbij staat je motor vervolgens in de beste staat en zo hoor het. Bescherming is niet alleen voor het hart, genaamd het motorblok, maar ook zeker voor je kuipwerk. Blijf verliefd op jouw motor, poets deze regelmatig flink op!

Klik HIER voor al jouw poetsproducten. 

6. Controleren van Verlichting en Knippers: Na het wassen is het een uitgelezen moment om even te kijken of alle lampen en knippers het nog doen. Wel zo veilig. Kijk tegelijk ook of je remlicht nog gloeit als je op je achterrem drukt. 

7. Vering en Schokdempers: Bestudeer je voorvork en je schokdemper eens van dichtbij.. Let goed op dat je geen olie ziet druppelen, en haal voor de zekerheid even je vinger langs de kant waar je het niet kan zien! Na het verloop van jaren willen deze nog wel eens gaan lekken. 

Of je hangt te veel met je voorwiel in de lucht, maar toch even langs de garage om deze keerringen te laten vervangen. Voor de handige Harry's onder ons kunnen die ook zelf lekker aan de klus!

8. Controleren van de remmen: Bij de meeste motoren en nee, vaak de Italiaanse niet, kan je de remblokken zien zitten als je aan de voorkant van het spatbord naar jouw remblokken kijkt. Hou regelmatig in de gaten of er nog genoeg "vlees" op jouw remblokken zit. 

Een wijsneus gezegde: Staal op Staal remt toch ook..
Wees dit voor en vervang tijdig je remblokken. Zo hou je het veilig voor jezelf én gaan je remschijven ook een stuk langer mee!

 

 

 


Stichworte:
Het Belang van Regelmatig Kettingvetten. Kettingvetten doe je zo!

Motor schoonmaken in 5 eenvoudige stappen!

Hinterlasse einen Kommentar

Bitte beachte, dass Kommentare vor der Veröffentlichung freigegeben werden müssen.