De "Batmav" pakte zijn langverwachte overwinning voor Aprilia sinds zijn komst medio 2021.
Het was weer een spannende race onder de Texaanse zon, vol actie, drama en hartveroverende momenten.
En na alle intensiteit profiteerde Maverick Viñales optimaal van zijn razendsnelle tempo en werd hij de eerste rijder in het MotoGP-tijdperk die voor drie verschillende fabrikanten won.
Hij won in 2016 met Suzuki en de resterende overwinningen met Yamaha tussen 2017 en 2021. Viñales had na tweeënhalf jaar wachten eindelijk de impasse met Aprilia doorbroken. Bij zijn eerste komst naar Aprilia verwachtten velen dat hij de eerste overwinning van de fabrikant zou pakken, maar in plaats daarvan verraste veteraan-teamgenoot Aleix Espargaro het publiek.
Na negen MotoGP-seizoenen zonder overwinningen wist hij drie races te winnen, terwijl Viñales vaak kampte met mechanische problemen en nog erger, motivatie.
Viñales begon de race in Texas op pole, nadat hij een dag eerder ook al de Sprintrace had gewonnen.
Hij had echter een slechte start en viel terug tot de 11e plaats. De start leek nogal hectisch, met meerdere rijders die wijd gingen in de eerste bocht na een late aanval van Jorge Martin.
Pedro Acosta nam al snel de leiding en hield zijn kalmte en wist meerdere pogingen van Martin om de leiding over te nemen af te slaan. Door de constante gevechten kon de COTA-koning Marc Marquez profiteren van het vertraagde tempo en naar voren komen.
Het waren echter niet de beste momenten, want bij het uitkomen van bocht 11 kwam hij in botsing met Jack Miller, waardoor hij een stuk van zijn front-end verloor.
Marquez had kort daarna weer een close call, dit keer in een poging om Acosta te passeren voor de leiding in de laatste bocht. Ondanks de mislukte duikbom wisten beide rijders overeind te blijven.
Toen Marquez uiteindelijk de leiding nam in de eerste bocht, duurde dat niet lang want hij crashte in bocht 11, waarbij het voorwiel blokkeerde bij het remmen. Hij crashte slechts enkele seconden nadat zijn jongere broer Alex Marquez uit de top 8 viel, hoewel de laatste niet live op de camera te zien was.
De terugtrekking van Marc gaf de leiding terug aan Acosta, omdat de rookie het tempo constant controleerde ten opzichte van de rijders achter hem. Hij wist echter niet dat Viñales het snelste tempo had en uiteindelijk de leiding nam met nog 8 ronden te gaan.
Viñales kwam over de finish en pakte zijn eerste overwinning sinds de openingsronde van 2021. Hij pakte de geblokte vlag met 1,7 seconde voorsprong op Acosta, terwijl Enea Bastianini het podium afsloot als beste Ducati.
Het was een dramatisch moment voor Viñales, die door de jaren heen worstelde met consistentie, pech en motivatie, vooral omdat teamgenoot Aleix Espargaro de meeste glorie pakte voor Aprilia terwijl het publiek veel hogere verwachtingen had voor Viñales.
Het was ook een grote opluchting na de ramp in Portimão, waar hij ondanks dat hij de snelste was, mechanische problemen had die uiteindelijk leidden tot een crash in de laatste ronde. Maar dit weekend was hij er eindelijk in geslaagd om het ongelijk van de twijfelaars te bewijzen.
"Dit niveau van blijheid is geweldig", vertelde de Aprilia-coureur aan de media.
"Het was een moeilijke manier om deze overwinning te behalen. Vorig jaar hebben we de balans van de motor behoorlijk veranderd en ik vond opnieuw de snelheid die ik had en die ik kon bereiken".
"Natuurlijk niet op de manier waarop ik het vandaag deed, want dit soort races heb je niet vaak in je leven. Toen ik tiende lag, wist ik dat ik genoeg snelheid had om mezelf te herpakken, maar dit ritme had ik zelf ook niet verwacht. Uiteindelijk zat ik na een paar ronden al bij de kopgroep"
"We moeten onthouden dat we morgen weer moeten trainen. We moeten niet verslappen, want de andere jongens werken ook heel hard. Ik ben er klaar voor en ik wil ervan genieten."
Viñales verklaarde dat het afgelopen seizoen zeer nodig was om zijn motor te begrijpen met zijn crew en dat hij nu in staat is om de motor af te stemmen op zijn eigen stijl, waardoor hij rustig en vol vertrouwen kan rijden.
Kunnen Viñales en Aprilia de consistentie vasthouden om in de titelrace te blijven? Blijf kijken en kom erachter, want over twee weken gaan we naar het klassieke circuit van Jerez!
Uitgelichte afbeelding - Getty Images, Steve Wobser
Auteur - Liam van de Seijp